Hållbar Livsmedelskedja kartlägger försäljningen av certifierade varor

Rainforest Alliance är en av certifieringarna som ökat i försäljningsvärde i Sverige mellan 2017 och 2019.

Initiativet Hållbar Livsmedelskedja (HLK), som arbetar med att göra matens väg från produktion till konsumtion mer hållbar, presenterar idag en rapport om försäljningen av miljömärkta varor i Sverige.

Kartläggningen visar att försäljningsvärdet av certifierade produkter har minskat från 11,8 procent 2017 till 11,3 procent 2019. Samtidigt har några märkningar – däribland MSC, ASC och Rainforest Alliance – ökat i försäljningsvärde och i andel artiklar.

Medan försäljningen av certifierade kött/chark/ägg och mjölkbaserade produkter minskar, ökar andelen av bland annat certifierade frukt/kaffe/te och kakaoprodukter, vilket också är de kategorier som Rainforest Alliance främst arbetar med genom sitt certifieringsprogram.

Här kan du ta del av pressreleasen i sin helhet: https://www.wwf.se/pressmeddelande/forsaljningen-av-miljomarkta-varor-okar-men-inte-lika-snabbt-som-hela-marknaden-3663412/

Undersökningen har genomförts av mät- och dataanalysföretaget Nielsen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.