Rainforest Alliance är en av certifieringarna som ökat i försäljningsvärde i Sverige mellan 2017 och 2019.
Initiativet Hållbar Livsmedelskedja (HLK), som arbetar med att göra matens väg från produktion till konsumtion mer hållbar, presenterar idag en rapport om försäljningen av miljömärkta varor i Sverige.
Kartläggningen visar att försäljningsvärdet av certifierade produkter har minskat från 11,8 procent 2017 till 11,3 procent 2019. Samtidigt har några märkningar – däribland MSC, ASC och Rainforest Alliance – ökat i försäljningsvärde och i andel artiklar.
Medan försäljningen av certifierade kött/chark/ägg och mjölkbaserade produkter minskar, ökar andelen av bland annat certifierade frukt/kaffe/te och kakaoprodukter, vilket också är de kategorier som Rainforest Alliance främst arbetar med genom sitt certifieringsprogram.
Här kan du ta del av pressreleasen i sin helhet: https://www.wwf.se/pressmeddelande/forsaljningen-av-miljomarkta-varor-okar-men-inte-lika-snabbt-som-hela-marknaden-3663412/
Undersökningen har genomförts av mät- och dataanalysföretaget Nielsen.