Blockchain gör Zoégas sommarkaffe spårbart för konsumenter

Digitala lösningar spelar en allt viktigare roll för att skapa en mer hållbar och transparent kaffebransch. Nu lanserar Zoégas en sommarblandning där konsumenten med hjälp av Blockchain-teknik kan få information om kaffets ursprung direkt via kaffepaketet. Genom att scanna en QR-kod får konsumenten reda på var kaffet odlats, när det plockats, när och var det skeppats från och när det rostats och koppats på Zoégas i Helsingborg. 

Nyheten har fått stor spridning i internationell media vilket, enligt Zoégas råkaffeansvarig Minette Rosén, kan bero på att de är först ut i Sverige med att använda Blockchain-teknologin för att visa spårbarhet av en kaffeblandning med flera ursprungsländer. 

”Kaffe är en komplex gröda. Genom att använda ny teknik kan vi både öka transparensen och visa de olika förutsättningar som kaffeodlare världen över har”, säger Minette Rosén.

Foto: Zoégas

När QR-koden scannats leds konsumenten till en sida med berättelser om bönderna som odlat kaffet som säljs i butikerna i Sverige. Från den 90-åriga småskaliga kaffebonden Ntiruburakaryo Venantia i Rwanda som odlat kaffe i 65 år till brasilianska Flávia Alves de Oliveira som, utöver kaffeodlande, utbildar i skolor i hållbarhet.

Zoégas sommarblandning är 100 procent Rainforest Alliance-certifierat och vissa av uppgifterna som presenteras kommer från revisionsrapporter från odlingarna. I Rainforest Alliances nya standard som släpps i år läggs ännu större fokus på digitaliseringens möjligheter för att skapa hållbar försörjning och för att skydda skog och miljö. Bland annat införs krav på att odlingar ska meddela sina GPS-punkter vilket, tillsammans med satellitövervakning, ska användas för att identifiera och adressera avskogningsrisker. 

Att länka svenska konsumenter närmare kaffets ursprung ser Minette Rosén som ett viktigt steg för att få fler att uppskatta varje kopp. Kaffebranschen står inför enorma utmaningar kopplat till bland annat klimatförändringar och arbetskraft. Det går därför inte att ta för givet att högkvalitativt kaffe ska vara lika tillgängligt i framtiden. På frågan om Blockchain-teknik kommer att användas för allt Zoégas-kaffe framöver svarar Minette Rosén att det är förhoppningen men att de först måste utvärdera sommarens kampanj. Däremot råder det ingen tvekan om att hon ser hur digitaliseringen kan hjälpa att sprida budskapet om komplexiteten i kaffekedjan och samtidigt lyfta alla odlare som står bakom varje paket.

”Jag har de senaste åren fått upp ögonen för hur digital teknik kan ge spårbarhet. Vi tror på detta och är spända på att se hur konsumenter i sommar klickat sig vidare och tagit del av informationen”, avslutar hon.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.