”Det är inte självklart att vi kan dricka gott kvalitetskaffe i framtiden”

I Expedition Kahawa ger Master Barista, Ola Persson, sig ut på jakt för att hitta den perfekta kaffebönan till sin tävlingsblandning. Bakom filmen står Zoégas som vill berätta om några av de utmaningar som världens kaffeodlare står inför.
– Vår målsättning är att lyfta hantverket bakom en god kopp kaffe, och samtidigt visa den hårda verklighet som Östafrikas kaffebönder upplever, säger Hans Nilsson, marknadschef på Zoégas.

Klimatförändringar påverkar alla aktörer i kaffebranschen. På odlarsidan leder ett förändrat klimat till minskade skördar och att unga väljer att överge sina byar för ett liv i staden. Dessutom bidrar ett rekordlågt världsmarknadspris på kaffe till att odlare drar sig för att sälja.

– Odlarna har svårt att förstå hur spekulationer på världsmarknaden påverkar deras pris. När världsmarknadspriserna är på låga nivåer vill man vänta med att sälja med förhoppning om att priserna ska gå upp, vilket gör det svårare att få tag på kvalitetskaffe, säger Minette Rosén, råkaffeansvarig på Zoégas.

Foto: Zoégas

För att lyfta utmaningarna som kaffebranschen står inför premiärvisades nyligen Zoégas satsning Expedition Kahawa på Viaplay. I filmen får tittarna följa Master Barista, Ola Persson, som ger sig ut på ett äventyr i Kenya i jakt på den ultimata kaffebönan till hans tävlingsblandning. Under resan får han både uppleva hur klimatförändringar hotar skördar, liksom träffa odlarpionjärer som tack vare hållbara jordbruksmetoder kunnat öka sin produktion. Enligt Hans Nilsson ska filmen hjälpa att förklara den komplexa verklighet som Östafrikas kaffebönder står inför.

– Kaffet växer långt ifrån Sverige vilket gör att kaffets utmaningar blir mindre synliga för oss. Vi vill visa svenska konsumenter hur mycket arbete och hantverk som ligger bakom varje enskild kopp och att odlarna behöver tillgång till kunskap och verktyg för att vi ska kunna dricka kvalitetskaffe i framtiden.

Om du får välja en sak du hoppas tittare tar med sig efter att ha sett Expedition Kahawa; vad skulle det vara?
HN: Jag skulle önska att alla fick större respekt för kaffe som råvara och allt det hårda arbete som ligger bakom en kopp kaffe.

Klimatförändringar, rekrytering av nästa generations kaffebönder och låga priser är alla faktorer som hotar kaffet. Vilken roll spelar certifiering för att säkra en framtida tillgång på kaffe?
MR: Certifieringar är en tydlig symbol för konsumenter och visar att investeringar för hållbarhet är gjorda. Dock är det viktigt att synliggöra vad certifieringar står för. Det finns samtidigt kaffeodlare som idag av olika anledningar inte har möjlighet att ingå i ett certifieringsprogram och för att säkra tillgången på kvalitetskaffe måste vi även nå dem. Certifiering är ett långsiktigt arbete och vi behöver arbeta på alla fronter för att säkra kvalitetskaffe.

Om Expedition Kahawa:

  • Premiärvisades på streamingtjänsten Viaplay 22 feb 2019
  • Trailern hade 1 miljon visningar
  • Är skapad av Zodiak Factory och producerad av Jarowskij i samproduktion med Zoégas
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.