Löfbergs: ”Hållbarhet är en del av vårt DNA”

Löfbergs ökar till 100 % certifierat innehåll i Rainforest Alliance-produkter i butik. Vi har talat med inköpschef, Martin Löfberg, för att veta mer om deras certifieringsresa.

Den globala efterfrågan på certifierat kaffe ökar, och kafferostare runt om i världen stärker sina hållbarhetsåtaganden. En studie visar att Sverige står för den högsta procentandelen (60%) certifierat kaffe i Europa. Behovet av ett hållbart jordbruk har aldrig varit större; bara genom att ändra jordbruksmetoder kan nästa generations odlare säkra en framtida försörjning.

Löfbergs Coffee Group grundades 1906 och är en av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har en produktion som motsvarar mer än tio miljoner koppar kaffe varje dag och når konsumenter i Europa och Kanada. Löfbergs köper ca. 32 000 ton* kaffe varje år och började samarbeta med Rainforest Alliance 2008. Löfbergs meddelar nu att de nått sin milstolpe om att öka till 100 % certifierat innehåll i Rainforest Alliance-märkta Löfbergsprodukter i butik.

”Hållbarhet har länge varit ett stort fokus för Löfbergs. Det finns i vårt DNA. Tredjepartscertifiering gör att vi kan effektivisera vårt arbete och förbättrar transparensen. Det hjälper oss att hålla koll på vår resa mot att säkra framtida efterfrågan och samtidigt stärka jordbrukarnas förutsättningar”, säger Martin Löfberg, inköpschef på Löfbergs.

Löfbergs arbetar med leverantörer i 20 länder, där många är kooperativ bestående av småskaliga odlare. Nyckeln under hela processen mot att nå 100 % certifiering har varit att säkra produktens kvalitet utan att utsättas för prisrisker. En av de största utmaningarna har enligt Martin Löfberg varit att hitta en tillräckligt stor bas av nya odlingar och kooperativ, och samtidigt upprätthålla långsiktiga relationer med befintliga leverantörer. Allt som allt odlar cirka 40 000 bönder det kaffe som hamnar hos Löfbergs.

”Det betyder att vi verkligen kan göra skillnad. Jag vill se certifiering som en verktygslåda där vi hjälper bönder att bli mer motståndskraftiga mot t.ex. klimatförändringar. Våra många besök i kaffeproducerande länder har visat hur denna verktygslåda förbättrar livet för odlare, arbetare och deras familjer.”

Martin Löfberg är fjärde generationens kafferostare på Löfbergs. Sedan sin start på företaget 2008, har kaffe utvecklats från att vara en stor passion till att blir mer utav en livsmening.

”Under åren har mitt intresse utvecklats till vad som mer liknar en livsstil. Kaffe kan ha stor inverkan på jordbrukares liv, konsumenters välbefinnande och på vår planet”, avslutar han.

 

*2018 var 26 % Rainforest Alliance-certifiet och 7 % certifierat av UTZ. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.