“Vi certifierar inte för att sälja mer, utan för att kunna sälja kaffe i framtiden”

Foto: Noah Jackson, 2010

För nästan exakt ett år sedan kom Zoégas första Rainforest Alliance-certifierade kaffepaket ut i butik. Överlag ökar andelen certifierat kaffe och Sverige ligger i topp i Europa – mer än varannan kopp kaffe härstammar från certifierade odlingar. För Zoégas är Rainforest Alliance-certifiering ett sätt att kvalitetssäkra företagets eget hållbarhetsarbete.

”Rent kommunikativt mot konsument hade det varit enklare att sätta en eko-stämpel på alla paket, men att endast odla ekologiskt säkrar inte en framtida kaffeproduktion. Många faktorer spelar in och vi behövde en bredare märkning”, säger Minette Rosén, kaffeinköpare på Zoégas.

Klimatförändringar utgör ett stort hot mot kaffeproducerande regioner. Extrema väder, torka och längre perioder av regn gör att vissa årsskördar påverkas både kvalitets- och kvantitetsmässtigt. Den högkvalitativa bönan som svenskarna framförallt konsumerar, Arabica, behöver stabilt klimat. I takt med att jordklotet blir varmare, kräver det att odlingar flyttas till högre höjd där det är svalare. Det finns en naturlig begränsning i de ytor som går att odla högkvalitativ Arabica på.

Det finns ytterligare en faktor som är avgörande för att kunna odla kaffe i framtiden; rekrytering av nästa generations odlare. Många unga har sett sina föräldrar kämpa med att försörja familjerna på landsbygden och letar sig därför till städerna för en helt annan karriär.

Men historien om de utmaningar världens kaffebönder står inför och hur det kommer att påverka våra framtida möjligheter att konsumera kaffe är svår att berätta, menar Minette Rosén.

”Vi talar mycket om hoten mot de svenska mjölkbönderna, men det är svårare att förstå hur klimatet förändrar odlingsmöjligheterna för en gröda som inte ens produceras här. De flesta har sett en mjölkko, men desto färre vet hur kaffe odlas.”

Foto: Noah Jackson, 2010

Enligt Zoégas marknadschef Hans Nilsson säljs ungefär vartannat kaffepaket i svenska butiker idag på extrapris. Konsekvensen av detta är att konsumenten inte alltid uppskattar värdet på kaffet och det arbete som görs från odlare till kaffekoppen. Genom en Rainforest Alliance-certifiering får odlare lära sig klimatsmarta jordbruksmetoder som gör dem mer motståndskraftiga mot miljöhot. De har då större möjlighet att säkra skördar och därmed familjens försörjning.

”Vi certifierar inte för att sälja mer, utan för att sprida hållbara odlingsmetoder så vi kan sälja kaffe i framtiden. Miljöfrågan är såklart central, men det måste vara lönsamt att odla kaffe. Annars kommer bönderna att odla andra grödor”, säger han.

Vilka kaffetrender ser vi i Sverige just nu?

HN: Out of home ökar stadigt och dagligvaruhandeln minskar. Vi ser med andra ord en klar förflyttning till att fler dricker kaffe utanför hemmet. Den vita koppen, d.v.s. blandningar med mjölk, ökar mest men den stora svarta koppen är fortfarande störst. Intresset kring kaffe och dess möjligheter ökar vilket är väldigt positivt eftersom det skapar en medvetenhet kring råvaran och om allt det arbete som ligger bakom varje kopp vi dricker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s