certifiering / Kaffe

”Det ligger mycket arbete bakom varje kopp kaffe”

Leica M9, Summar 5cm f2, 2016, Street Photography

1988 åkte journalisten och författaren Anne Nilsson till Wien för att jobba som au pair. Här, i kaféernas stad, växte hennes stora passion för kaffe fram. Nästan 30 år senare har hon gett ut fyra böcker om kaffe och är senast aktuell med boken ”Kaffe – världens dryck” som har gått vidare till finalen i världens största kokbokstävling, Gourmand World Cookbook Awards, som avgörs i slutet av maj.

Kaffe är en dryck många tar för givet. Men klimatförändringar utmanar nu världens kaffeodlare. Torka och extrema regn är exempel på rubbningar som gör skördarna mindre, och i värsta fall uteblir de helt. I en nyligen publicerad rapport från International Coffee Organisation (ICO) skrivs det att jordbrukare måste få tillgång till riskhanteringsverktyg som kan hjälpa till att stärka motståndskraften för oundvikliga händelser kopplade till väder och klimat.

”Klimatförändringarna är nog den största utmaningen framöver för världens kaffeodlare. Även mycket små temperaturförändringar medför svåra konsekvenser för kaffeproduktionen i framför allt Afrika och Sydamerika. I vissa fall kan den odlingsbara ytan minska med hela 95 procent”, säger Anne Nilsson.

Klimatförändringar hotar svenskarnas favoritkaffe
Under klimatförhandlingarna i Paris beslutade världens ledare att hålla temperaturökningen under två grader. En temperaturökning med 2–2,5 % skulle kunna minska Brasiliens kaffeproduktion med 25 % till år 2050 (Källa: International Center for Tropical Agriculture).

Anne Nilsson menar att det populära arabicakaffet är mest känsligt för klimatförändringar. Arabica står för cirka 60 % av den globala kaffemarknaden och i dagsläget jobbar forskare intensivt med att få fram tåligare kaffeplantvarianter med bibehållen kvalitet. Generellt behöver kaffebuskarna flyttas ytterligare 300–500 meter över havet, till kullar och berg där temperaturen är lägre, för att de ska överleva.

Renässans för kaffe i Sverige
Sverige är, efter Finland, världens näst största kaffedrickande nation. Kaffet finns i vardagen, på fest, på jobbet och på semestern. Svenskarna har generellt blivit mer kräsna kaffekonsumenter där kvalitet, smak och ursprung värderas högre än någonsin. Dessutom ställer fler krav på att kaffet ska vara framtaget på ett ansvarsfullt sätt.

”Det finns en stark trend i Sverige där efterfrågan på hållbara och miljömärkta varor ökar. Kaffe är inget undantag. Men, konsumenter har vant sig vid att betala ett lågt pris för sitt kaffe – lägre än vad som är långsiktigt hållbart, säger Anne Nilsson och fortsätter; ”Ökad efterfrågan på kaffe i kombination med att klimatet försvårar odlingen gör att utbudet kommer att minska. I förlängningen kan det göra kaffe till en riktig lyxvara.”

Certifieringar viktigt för att driva hållbar utveckling
Medan förutsättningarna för världens kaffeodlare utmanas, blir alltså svenskarna mer medvetna om hur kaffet de dricker har producerats. Anne Nilsson menar att certifieringar är ett viktigt verktyg för att driva utvecklingen i en hållbar riktning men understryker att det inte får bli för dyrt och krångligt för odlaren. Dessutom måste det vara lätt för konsumenten att göra rätt val i butik.

”Det finns många olika certifieringar för kaffe – Rainforest Alliance, Fairtrade, EU-ekologisk, UTZ Certified och Krav. Vissa riktar in sig på det sociala området, andra på miljö. Då är det extra viktigt att tydligt klargöra för konsumenten vad varje märkning står för. Framförallt måste certifieringarna hålla vad de lovar. Samtidigt går vi mot en utveckling där konsumenter är villiga att betala mer för kaffet. Efterfrågan på certifierat kaffe har ökat markant det senaste decenniet, och som kaffekonsument är det också genom att köpa märkt kaffe som man kan göra störst skillnad”, avslutar Anne Nilsson.

screen-shot-2017-02-15-at-11-02-03

Mer information om boken ”Kaffe – världens dryck” finns på http://www.annenilsson.se

63946372-suxpq

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s