Effekter av vårt arbete / Klimatsmart jordbruk / Te

Intervju med Ian Busch, Unilever, om hållbart te

Rael Cheket Limo plockar teblad på en Rainforest Alliance-certifierad odling i Kericho, Kenya.

Rael Cheket Limo plockar teblad på en Rainforest Alliance-certifierad odling i Kericho, Kenya.

Detta är en översatt och förkortad version av intervjun. För att läsa hela artikeln på engelska, klicka här.

Te är världens näst mest konsumerade dryck efter vatten. För Unilever (ägare till varumärken som Lipton) är målet att allt te ska vara hållbart producerat senast år 2020. Målet om att nå 100 % Rainforest Alliance-certifiering för samtliga Liptons te-påsar uppnåddes 2015.

”Att göra verklighet av alla hållbarhetsåtaganden är inte en enkel uppgift. Men vi köper ungefär 10 % av världens svarta te, vilket sätter oss i en position att kunna leda den hållbara utvecklingen. Totalt köper vi te från 750 000 småskaliga odlingar – mestadels i Afrika och Asien.”, säger Ian Busch, marknadsdirektör på Unilever.

Certifiering av te

Certifiering spelar en viktig roll, menar Ian Busch. Samarbeten med t.ex. Rainforest Alliance skapar möjligheter för att stödja och sprida hållbara jordbruksmetoder och därigenom hållbara försörjningsmöjligheter för bönderna. ”I vår industri måste samtliga aktörer arbeta tillsammans för att hitta konkreta sätt att förbättra jordbrukarnas försörjningsmöjligheter.”

Här kan du läsa ett tidigare blogginlägg om var i världens som det produceras hållbart te.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s