Ledare / Rainforest Alliance Blogg

Trender som får företag att satsa på hållbarhet

Tensie Whelan

Tensie Whelan, Rainforest Alliance VD förklarar de trender som gör att hållbarhet, miljömässigt och socialt, blir allt viktigare för företag:

Hållbarhetsfrågor påverkar redan många marknader och börjar hamna högre på listan av företags prioriteringar. Vid ett seminarium som Rainforest Alliance höll i New York förra månaden diskuterade företag, myndigheter och ledare för organisationer den snabba utvecklingen av arbetet inom hållbarhet. En åsikt som delades av många är att fältet går in i en ny fas som innebär djupare engagemang inom relevanta frågor.

Märken som engagerar sig i hållbarhet blir allt mer framgångsrika. 15 procent av världens te och nästan 14 procent av kakaon odlas på Rainforest Alliance-certifierade gårdar. Vårt arbete har gjort att nästan 130 miljoner hektar skog och jordbruksmark förvaltas hållbart. Men det är småpotatis jämfört med var hållbarhet är på väg. Till år 2020 förväntas Rainforest Alliance-certifierade andelen av världsproduktionen växa med 24 procent för timmer, 30 procent för bananer och 53 procent för kaffe. Två nyare områden, palmolja och boskap, förväntas växa 700 respektive 7 000 gånger.

Undertecknare av New York-förklaringen om skogar förbinder sig att ta bort avskogning ur sina leveranskedjor 2020 och många andra företag gör liknande deklarationer om avskogningsfritt.

– Låt oss ta tillfället i akt att fånga fantasin hos politiker. Enorma utmaningar kvarstår, men vi kan åstadkomma förändring och ta hållbarhet till nästa nivå, sa mötesdeltagaren Naoko Ishii, ordförande för Globala miljöfonden.

Men vad kommer att ta oss dit? Här är några av trenderna:

1. Konsumenters förändrade attityder
Sociala och miljömässiga värden går samman med konsumenternas attityder, produktdesign och innovation. Det här drivs av kulturella påverkare som hjälper till att forma nya normer. De efterfrågar kvalitet tillsammans med funktionalitet, skönhet och hållbarhet.

2. Hållbarhet slutar vara en isolerad fråga
Hållbarhet handlar inte längre bara om att spåra råvaror, det finns i allt från design till marknadsföring och ledarskap. ”Att tala om begränsade resurser inspirerar inte marknadsförare, men det gör varumärkesvärde och lojalitet” säger Sally Uren på Forum for the future.

3. Hållbarhet behövs för att garantera kvalitet och leverans
Företag behöver tänka hållbart efter som de behöver en tillförlitlig leverans av råvaror som kan vara känsliga för störningar. ”Utan vårt partnerskap med Rainforest Alliance och dessa jordbrukare, skulle vi inte kunna leverera vanilj alls,” säger Nicholas Soukas från Breyer.

4. Miljöfrågor och sociala mål integreras
Att kunna genomföra ett mål som ”avskogningsfritt” beror på många sammanlänkade faktorer, som rent vatten eller att sociala och ekonomiska förhållanden inte driver illegal skogsavverkning. Jordbruket driver också avskogning, så att skydda skogar kräver också att höja avkastningen på ett hållbart sätt på befintlig åkermark och betesmark, samt möta stigande efterfrågan på livsmedel utan att hugga ner mer skog. Inget av detta kan ske utan socialt engagemang.

5. Mer engagemang hos myndigheter
Under miljöminister Marina Silvas ledarskap lyckades Brasilien minska avskogningen med 90 procent på bara fem år. ”Vi konverterade goda idéer från företag, samhällen och organisationer till konkret politik,” sa Silva under toppmötet i New York.

6. Revolutionerande kommunikation
Snabb förändring i kommunikationen intensifierar fokus på hållbarhet. Förra året lanserade the Guardian och Rainforest Alliance en gemensam plattform om hållbar utveckling, klimatförändring och ansvarsfullt företagande.”Vi hittade plattformen fick enormt engagemang hos konsumenterna, inte bara från ekonomer och akademiker”, säger Guardians Charlie Wilkie

Artikeln är en sammanfattning och hela finns att läsa på engelska här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s