Jordbruk / Juabeso/Bia / Kakao

Elever blir viktiga ambassadörer i klimatarbetet

Jag besökte Juabeso/Bia-regionen i västra Ghana där Rainforest Alliance i tre år har arbetat med 36 byar för att skapa hållbara landskap. Detta är det sjätte och sista inlägget i serien om Rainforest Alliance arbete i Ghana och visar hur Rainforest Alliance utbildar lärare och elever i miljö- och klimatfrågor.

Det sista besöket för rundresan i Juabeso/Bia blir hos grundskolan i byn Asempaneye. Ett av delprojekten i Rainforest Alliance arbete har varit att öka kunskap och medvetenhet om miljöfrågor och klimatförändringar hos elever i regionen. Rainforest Alliance har utbildat 30 lärare vid 24 skolor.  Lärarna har i sin tur utbildat sina kollegor och startat miljöklubbar på sina skolor.

När vi besöker en av klasserna börjar undervisningen med att alla sjunger en ”trädens nationalsång” som eleverna har skrivit. Därefter framförs en teaterföreställning där eleverna sammanfattar kakaoodlingens historia i Ghana. Från expansion med skogsskövling, omvandling av landskapet till monokulturer med kakaoträd till hur klimatförändringarna idag minskar skördarna och förkortar kakaoträdens livstid. Föreställningen avslutas med en beskrivning av hur odlarna idag anpassar sina odlingar till ett förändrat klimat.

– Vi använder ofta teater i undervisningen, även inom andra ämnesområden. Eleverna tycker att det är mycket roligt och det är ett utmärkt sätt att lära sig på, säger Banako Vincent lärare vid Asempaneye School.

Förutom att det är viktigt att utbilda den yngre generationen i miljöfrågor fungerar eleverna som ambassadörer för miljöfrågor och förändring i sina hem, där nästan alla föräldrar är kakaoodlare.

– Vi besöker barnens byar och framför samma teaterstycke som ni såg idag. Barnen är mycket starka opinionsbildare och deras föräldrar har en stor respekt för det som barnen lär sig i skolan. När barnen kommer hem med samma budskap som deras föräldrar lär sig av Rainforest Alliance i deras Farmer Field Schools förstärks budskapet säger Banako Vincent.

Eleverna vid de olika skolorna arbetar även praktiskt med att plantera träd i sina byar och på skolan, vissa skolor har startat plantskolor.

Detta är sista inlägget i serien från Juabeso/Bia och jag lämnade regionen med många minnen. Det som gjort starkast intryck är det stora behovet av kunskap, klimatförändringarnas effekter och odlarnas oro för framtida försörjningsmöjligheter. I jämförelse förs den svenska diskussionen om klimatförändringarna och dess konsekvenser på en abstrakt nivå. Lite som att vi hoppas att vi inte behöver uppleva några genomgripande förändringar. I Juabeso/Bia upplever kakaoodlarna förändringarna konkret, idag. Främst genom minskade skördar vilket påverkar försörjningsförmågan.

Jag känner en stor ödmjukhet inför det arbete som människorna i Juabeso/Bia utför för att skapa en långsiktigt hållbar tillvaro. Och jag är glad över att våra gemensamma projekt, inom småskaligt skogsbruk, agroforestry och utbildning, visar på den förändringskraft som kan släppas lös när nyvunnen kunskap kombineras med stark lokal förankring, tydliga mål, handlingskraft och resurser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s