Gästblogg / Kaffe / Vilka vi arbetar med

Vilka arbetar vi med? Löfbergs

Familjeföretaget Löfbergs är först ut i vår serie där vi berättar mer om de vi arbetar med. Kommunikationsdirektör Kathrine Löfberg svarar på frågorna.

Kathrine Löfberg Kommunikationsdirektör Löfbergs

Kathrine Löfberg Kommunikationsdirektör Löfbergs

När och hur startades Löfbergs?

Företaget grundades 1906 av tre bröder; Anders, Josef och John. Det var från början en importverksamhet. Man köpte in kaffe, te, kryddor etc.. (läs gärna mer på vår webb!

Vilka är era största hållbarhetsutmaningar?

De största utmaningarna ligger hos kaffeodlarna. Där finns det en mängd olika utmaningar såsom t ex klimatfrågan, hur man kan öka levnadsstandarden för människorna som odlar kaffe, hur man kan få mer hållbar odling på många platser och hur man får framtida generationer att fortsätta odla kaffe.

Kan du ge exempel på vad har ert hållbarhetsarbete resulterat i hittills?

Det finns många exempel! Ett av dem är att vi genom International Coffee Partners som vi var med och grundade 2001 nu genomfört 16 projekt i 11 olika länder med fantastiska resultat. Odlarna har minst dubblerat sin produktivitet, ökat kvaliteten på kaffet och genom att bilda kooperativ och lärt sig mer om hur man bättre säljer kaffet fått en ökad försörjningsmöjlighet och en bättre levnadsstandard. (läs mer på http://www.coffee-partners.org)

Vi har också länge arbetat med certifierat kaffe och bidragit till den ökade kunskapen och efterfrågan i Sverige. Nu har vi en målsättning att allt kaffe ska vara certifierat år 2016. Idag är t ex över 50% av kaffet som säljs inom ”Out of Home marknaden” certifierat.

Vi jobbar med hållbarhetsfrågorna i hela värdekedjan – från böna till kopp – så vi har också självklart arbetat mycket med hållbarhetsfrågorna i vår egen produktion. Ett exempel på resultat här är att vi från början av 90-talet har fördubblat vår produktionsvolym men vi ligger kvar på samma energiförbrukning. Detta är både bra för miljön och lönsamheten.

Varför samarbetar ni med Rainforest Alliance?

Det är en seriös märkning med en lång erfarenhet av att driva utveckling i odlarländerna. Vi vet att man bidrar till en positiv utveckling för kaffeodlarna och miljön och det har vi själva sett många bra exempel på när vi är ute och reser och pratar med kaffebönderna.

På hur många av era produkter finns Rainforest Alliance groda?

10 st.

Berätta något som vi inte vet om Löfbergs.

Att det fortfarande är ett svenskt familjeföretag som idag drivs av 3dje och 4e generationen. Alla ägare är engagerade i verksamheten, antingen som anställda eller som styrelseledamöter.

Att ta ansvar för människor och miljö har varit viktigt för oss sedan företaget grundades för mer än 100 år sedan och vi är övertygade om att vi verkligen kan göra en skillnad genom att jobba med seriöst och långsiktigt med frågorna.

Vi reser mycket i kaffeodlarländerna och besöker och pratar direkt med kaffebönderna. I snitt är någon från oss ute i kaffeodlarländerna 150dagar/år.

Annat intressant kopplat till hållbarhetsområdet är att vårt råkaffe transporteras från Göteborgs hamn på järnväg ända in i vårt lagerhus i Karlstad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s